Skip to content

Circulair kantoormeubilair

Wat is circulair kantoormeubilair?

Het zal u vast niet zijn ontgaan dat er steeds meer bedrijven bewust de stap zetten naar de circulaire economie. We leven nu allemaal nog heel erg volgens de principes zoals we jarenlang gewend zijn geweest en dat is de weg van het lineaire productieproces. Er worden grondstoffen gedolven, die verwerken we tot kant en klare producten die gebruikt worden en als we ze hebben versleten of we zijn de artikelen beu dan gooien we ze daarna weg. In de circulaire economie willen we samen aan die wegwerpmaatschappij een einde maken. We willen bereiken dat we grondstoffen en producten zo lang mogelijk blijven gebruiken en als dat echt niet meer gaat om daarna te trachten ze te hergebruiken. We maken op die wijze de productiecirkel rond zodat er uiteindelijk onnodige verspilling wordt uitgesloten. Circulair kantoormeubilair is hier een logische, en misschien wel noodzakelijk vervolgstap.

Pami kantoormeubelen

De circulaire manier van werken en denken wint terrein in een rap tempo en het dringt ook steeds verder door in de kantoormeubelindustrie. Er wordt steeds vaker gekeken of het mogelijk is om afgeschreven kantoormeubelen opnieuw in de productieketen in te brengen als halffabricaat maar liever nog als grondstof. Bij Pami in België worden momenteel de oude kantoormeubelen allereerst goed onderzocht en geanalyseerd en daarna word er een weloverwogen keuze gemaakt voor een nieuwe en gepaste bestemming. Er wordt zoveel mogelijk naar gestreefd om zoveel mogelijk van het product te hergebruiken door het circulair kantoormeubilair te revitaliseren zodat het daarna weer in nieuwstaat teruggeplaatst kan worden in de markt. Er is inmiddels een mooi praktijkvoorbeeld van hergebruik waarbij de ombouw van roldeurkasten wordt ingezet voor het maken van moderne lockers. De andere meubelen kunnen via de tweedehands markt een tweede leven krijgen. Uiteraard, wanneer het meubilair té beschadigd is dan wordt het na volledige scheiding aangeboden voor een duurzame recycling.

Gebruikte kantoormeubelen zijn ook circulair

Een andere wijze om kantoormeubelen opnieuw toe te passen is om simpelweg anders te gaan kijken naar het gebruik en bezit van de meubels. Zou het nog wel nodig of wenselijk zijn dat een klant zijn complete kantoorinrichting koopt en in bezit neemt of zou die klant de spullen ook kunnen leasen of huren? Zo is dat boekhoudkundig interessant omdat er niet iedere maand een bedrag afgeschreven wordt maar er wordt dan iedere maand een vaste prijs betaald voor huur of lease. Ook is er is op deze manier geen groot startkapitaal nodig om alles in 1x aan te schaffen en als de termijn volledig afloopt dan kan alles worden ingeleverd. Zo kan de gebruiker eens in de zoveel tijd het interieur opfrissen en vervangen en gaat het oude kantoormeubilair bij een nieuwe klant een nieuw leven tegemoet. Dit alles vereist wel van de fabrikanten dat zij nog duurzamere en degelijkere producten gaan ontwerpen zodat die vervolgens nog langer mee kunnen gaan. Weinig onderhoud aan de meubels is uiteraard noodzakelijk en uiteindelijk moet alles gemakkelijk te zijn hergebruiken als grondstof voor een nieuw product zoals een kast of b.v. het frame van een ordnermolen. Ook dit behoort tot de circulaire economie en dan met name de branche waarin Moonen Kantoormeubelen zich begeeft, de wereld van de kantoorinrichtingen.

Blijf investeren in circulair kantoormeubilair

U heeft nu inzicht gekregen in het belang van het kiezen van de juiste werkomgeving en de opkomst van circulair kantoormeubilair. Het creëren van een duurzame en productieve werkomgeving is een doel dat steeds meer bedrijven nastreven. Naast het selecteren van geschikt meubilair, is het ook van belang om aandacht te besteden aan ergonomie en het bevorderen van gezondheid en welzijn op de werkvloer. Denk hierbij aan verstelbare bureaus, ergonomische stoelen en voldoende ruimte voor beweging en ontspanning. Het streven naar een optimale werkomgeving is een continu proces waarbij flexibiliteit en aanpassingsvermogen centraal staan. Door te investeren in een ergonomische, circulaire en inspirerende werkomgeving investeert u niet alleen in het welzijn van uw medewerkers, maar ook in de groei en het succes van uw bedrijf.

Bent u klaar om de werkomgeving van uw organisatie naar een hoger niveau te tillen? Neem dan contact op met Moonen Kantoormeubelen en ontdek de mogelijkheden om uw kantoorinrichting te optimaliseren.

Gerelateerde berichten