Skip to content

Circulair kantoormeubilair

Wat is circulair kantoormeubilair?

Het zal u vast niet zijn ontgaan dat er steeds meer bedrijven bewust de stap zetten naar de circulaire economie. We leven nu allemaal nog heel erg volgens de principes zoals we jarenlang gewend zijn geweest en dat is de weg van het lineaire productieproces. Er worden grondstoffen gedolven, die verwerken we tot kant en klare producten die gebruikt worden en als we ze hebben versleten of we zijn de artikelen beu dan gooien we ze daarna weg. In de circulaire economie willen we samen aan die wegwerpmaatschappij een einde maken. We willen bereiken dat we grondstoffen en producten zo lang mogelijk blijven gebruiken en als dat echt niet meer gaat om daarna te trachten ze te hergebruiken. We maken op die wijze de productiecirkel rond zodat er uiteindelijk onnodige verspilling wordt uitgesloten.

Pami kantoormeubelen

De circulaire manier van werken en denken wint terrein in een rap tempo en het dringt ook steeds verder door in de kantoormeubelindustrie. Er wordt steeds vaker gekeken of het mogelijk is om afgeschreven kantoormeubelen opnieuw in de productieketen in te brengen als halffabricaat maar liever nog als grondstof. Bij Pami in België worden momenteel de oude kantoormeubelen allereerst goed onderzocht en geanalyseerd en daarna word er een weloverwogen keuze gemaakt voor een nieuwe en gepaste bestemming. Er wordt zoveel mogelijk naar gestreefd om zoveel mogelijk van het product te hergebruiken door het kantoormeubilair te revitaliseren zodat het daarna weer in nieuwstaat teruggeplaatst kan worden in de markt. Er is inmiddels een mooi praktijkvoorbeeld van hergebruik waarbij de ombouw van roldeurkasten wordt ingezet voor het maken van moderne lockers. De andere meubelen kunnen via de tweedehands markt een tweede leven krijgen. Uiteraard, wanneer het meubilair té beschadigd is dan wordt het na volledige scheiding aangeboden voor een duurzame recycling.

Gebruikte kantoormeubelen zijn ook circulair

Een andere wijze om kantoormeubelen opnieuw toe te passen is om simpelweg anders te gaan kijken naar het gebruik en bezit van de meubels. Zou het nog wel nodig of wenselijk zijn dat een klant zijn complete kantoorinrichting koopt en in bezit neemt of zou die klant de spullen ook kunnen leasen of huren? Zo is dat boekhoudkundig interessant omdat er niet iedere maand een bedrag afgeschreven wordt maar er wordt dan iedere maand een vaste prijs betaald voor huur of lease. Ook is er is op deze manier geen groot startkapitaal nodig om alles in 1x aan te schaffen en als de termijn volledig afloopt dan kan alles worden ingeleverd. Zo kan de gebruiker eens in de zoveel tijd het interieur opfrissen en vervangen en gaat het oude kantoormeubilair bij een nieuwe klant een nieuw leven tegemoet. Dit alles vereist wel van de fabrikanten dat zij nog duurzamere en degelijkere producten gaan ontwerpen zodat die vervolgens nog langer mee kunnen gaan. Weinig onderhoud aan de meubels is uiteraard noodzakelijk en uiteindelijk moet alles gemakkelijk te zijn hergebruiken als grondstof voor een nieuw product zoals een kast of b.v. het frame van een ordnermolen. Ook dit behoort tot de circulaire economie en dan met name de branche waarin Moonen Kantoormeubelen zich begeeft, de wereld van de kantoorinrichtingen.

Joep Moonen
Delen
Tags

Gerelateerde berichten

De juiste werkomgeving creëren

Creëer de juiste werkomgeving Uw bedrijfsruimte moet uiteraard efficiënt zijn maar ook effectief, hierover valt niet te twisten. Efficiency wordt bereikt door het motiveren en

Lees meer »

Ergonomisch zitten op kantoor

Ergonomisch zitten Niemand zit op dezelfde manier en toch wil iedereen comfortabel zitten. Dat is eigenlijk best moeilijk als je nagaat dat iedereen anders in

Lees meer »